הקדמה – מדוע דווקא שחמט?

הורים רבים פונים אלינו בשאלות אישיות בנוגע לילדיהם היקרים בנושאים מגוונים. בשל ניסיוננו עתיר השנים בתחום השחמט והחינוך החלטנו לעבוד בשיתוף פעולה עם מומחים בתחומי הפסיכולוגיה, המחקר ופיתוח הילד ולהקים בלוג זה.

מטרת הבלוג היא בראש ובראשונה מתן מענה לשאלות הרבות הנשאלות ע”י ההורים, ובנוסף הספקת מידע מהימן ומהותי על הנושאים שלא ניתן להתעלם מהם הקשורים בחינוך והתפתחות ילדים ובני נוער בעולם המודרני.

כיצד תחום הפסיכולוגיה ומחקר פיתוח הילד קשור באקדמיית שחמט? לכאורה, איננו עוסקים “רק” בשחמט, ושחמט בכללי אינו “רק” משחק. לא סתם בהרבה מדינות בעולם, וכך גם בישראל, השחמט הינו מקצוע חובה בתוכניות הלימוד בבתי הספר. שחמט איננו משחק הזזת כלים, חישוב מסעים ובניית אסטרטגיות בלבד, אלא גם קרב פסיכולוגי בין שחקנים (יריבים) וקרב פסיכולוגי בין אישי. במאמרים הבאים שיפורסמו בבלוג זה נרחיב כיצד השחמט תורם לחוסן המנטלי והתפתחות התלמידים.

שחמט בעידן הטכנולוגי, ומדוע לימוד השחמט הכרחי היום יותר מתמיד? נדון בסוגיה זו לעומק במאמרים הבאים, אולם כהקדמה נמנה מספר נקודות מרכזיות. אין זה סוד שהטכנולוגיה נכנסה עמוקות לחיינו, אין עוררין בכך שהיא שיפרה והעלתה את רמת חיינו, אולם יחד עם זאת לטכנולוגיה השפעה חזקה ביותר על המוח שלנו ובמיוחד על מוחם של ילדינו שנולדים ישירות אל תוך העידן הטכנולוגי המודרני. כתוצאה מהשפעה זו אנו צריכים לזכור ולחשב פחות. צריכת המידע שהפכה קלה ונגישה במרחק של “קליק אחד” אל מול המסך הסבה שינויים באופן פעילות המוח שלנו, וכתולדה גרמה לו במקומות מסוימים להיחלש. כאן משחק השחמט נכנס לתמונה, משום שמשחק זה מאלץ את המוח שלנו להתאמץ, לחשוב, לעבוד, לזכור יותר.
לסיום, אנו פתוחים להצעות ושאלות בכל עת. במידה ויש לכם נושא מעניין שעליו הייתם רוצים שנכתוב או שאלה מטרידה שחשובה לכם, פנו אלינו.

Comments 1

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *