שחמט וקבלת החלטות בחיי היום יום

מידי יום כל אחד מאיתנו מקבל עשרות החלטות. במאמר זה נלמד על אופן קבלת ההחלטות, וכמו כן נעבור על מספר טיפים חשובים אשר יקלו עלינו ויעזרו לנו לעשות את הבחירה הנכונה.

כיצד אנו מקבלים החלטות?
אם ננסה לתאר את תהליך קבלת ההחלטות כתרשים זרימה, אזי הוא מתרחש כך: ראשית כל מתבצע עיבוד מצב קיים בהסתמך על הידע הקיים, לאחר מכן מתרחש עיבוד מידע אודות גורם המחלוקת או שינוי של המצב הקיים ובשלב הסופי מתקבלת ההחלטה. אלגוריתם זה משתנה ממקרה למקרה ואין אנו יודעים בוודאות כיצד באמת המוח שלנו מחליט, אך הבסיס לקבלת ההחלטה ללא ספק נראה כדוגמת תרשים הזרימה שתואר קודם. יתרה מזאת, אין אנו יודעים איזה חלק מההחלטות המוח מקבל לבד, ומתי אנו אכן מעורבים ולוקחים חלק בתהליך ההחלטה. לדוגמה: כאשר המוח מחליט באילו “כלים” להשתמש על מנת לאזן את רמת הסרוטונין שלנו, הוא לא מתייעץ איתנו (ורובינו אף לא יודעים מה תפקידו של הסרוטונין).
לשאלה “איפה נגמרת קבלת ההחלטות העצמאית של המוח?” איננו יכולים להשיב עד עצם יום זה, שאלה זו מוגדרת כפתוחה. על כן במאמר זה נעסוק בהחלטות שבהן אנו כן מעורבים בתהליך קבלת ההחלטה.

החשיבות הגדולה הטמונה בקבלת החלטות בחיינו:
גם להחלטה “קטנה” כמו ‘האם להמשיך לגלוש בפייסבוק, או להפסיק ולקחת ספר קריאה במקום?’, וגם להחלטה “גורלית” כמו ‘האם לשנות את מקום העבודה/המגורים?’ ישנה חשיבות בלתי מבוטלת, ועלינו לקבל את ההחלטה האפשרית הטובה ביותר מתוך המצב הקיים.
כמה פעמים הבנו שעשינו טעות לאחר שקיבלנו החלטה ופעלנו לפיה? כמה פעמים בחרנו לבצע דבר מה מסוים שאינו מהותי, ולבסוף הבנו כי לא נשאר לנו זמן להתעסק בדבר חשוב יותר?
אנו עושים טעויות רבות במהלך קבלת ההחלטות, ויש לכך השלכה משמעותית על חיינו וכתולדה אנו אף נשארים “תקועים” באותו המקום במשך שנים ומתרצים לעצמנו ש”אין לנו ברירה אחרת”, תירוץ זה הוא בעצם “החלטה” שקיבלנו על דעת עצמנו. הסיבה העיקרית לקבלת החלטה מוטעית זו ובחירת יישומה בחיינו, נעשית מכיוון שלרוב איננו רואים ומפענחים את המצב הקיים בצורה נכונה.

כיצד עקרונות ממשחק השחמט עוזרים בקבלת החלטות?
כשחקנים מקצועיים וגם ככאלה שלא משחקים שחמט כלל, אנו יודעים ששחמט הוא משחק אסטרטגי הדורש “חשיבה ותכנון קדימה”, וכמו שחשיבה ותכנון קדימה עוזרים לנו במהלך המשחק, כך הם גם מסייעים לנו בחיים ובקבלת החלטות. ראוי לציון שזהו אינו הפן העיקרי עליו מושטת משחק השחמט, בין היתר יסוד הבסיס בשחמט הוא ניתוח מצב קיים, או בשפה מקצועית “ניתוח עמדה”. שחקן שחמט מקצועי ברמה סבירה יודע שבשלב ראשוני עוד לפני שהוא יתחיל בחישוב ותכנון לעתיד, עליו קודם כל להבין את ה”מצב הקיים” בו הוא נמצא. על כן עלינו לתפוס כי ניתוח ה”מצב הקיים” הינו הדבר החשוב ביותר כאשר אנו מקבלים החלטה כזו או אחרת. ניתוח ה”מצב הקיים” בחיי היום יום כולל בתוכו אלמנטים רבים (כמו בשחמט) ודורש מאיתנו תחילה להסתכל על התמונה המלאה מהצד ולהתייחס לכל הגורמים בעת אנו מנתחים את הסיטואציה. רק לאחר שהבנו באופן מדויק באיזה “מצב קיים” אנו נמצאים, אנו יכולים להתחיל לחשב את צעדינו לעתיד.
כאשר אנו עובדים עם תלמידנו באקדמיית השחמט אנו משתדלים תחילה ללמדם כיצד לנתח את העמדה הקיימת ברשותם, ורק לאחר מכן לַתוּר אחר תוכנית אסטרטגית בכדי לשפר אותה.

טיפים וכלים לקבלת החלטות
כפי שציינו קודם לכן, לפני קבלת החלטה עלינו להבין ולנתח את ה”מצב הקיים” בו אנו נמצאים.
בשלב הראשון על מנת לעשות זאת מומלץ ראשית כל להתבונן ב”תמונת המצב” בה אנו נמצאים, מהצד, ולאחר הבנתה לומר לעצמנו בקול (פנימי או רם) מהי הסיטואציה בה אנו נמצאים, בדיוק כפי שאנו מספרים סיפור לחבר, ולסיום לנסות ולראות את המצב כמו מעיניו של החבר (האדם האחר). ברגע זה, בו הצלחנו להתבונן ב”מצב הקיים” שלנו, מומלץ לקחת דף ולרשום את התובנות אליהן הגענו, מה מצבנו כעת והיכן אנו עומדים כרגע.
כעת בשלב השני, כבר מתבשלת בראשנו “קבלת ההחלטה”. זוכרים את הדף?! מצוין. כעת עלינו ליצור טבלה שתכלול את יתרונותיה וחסרונותיה של “ההחלטה” אותה אנו מתעדפים לקחת, וכמתבוננים מהצד נמלא את הטבלה ביתרונות ובחסרונות, וכל זאת בהסתמך על המצב הקיים (מכיוון שישנן המון החלטות קטנות בחיינו, ברגע שנבין את העיקרון נוכל לחשב הכל בראש מבלי להשתמש בדפים).
בשלב השלישי והאחרון, לאחר השלמת התהליך, נעבור לסיכום ונשקול את אותם יתרונות וחסרונות, ונקבל את ההחלטה שלנו.


כותב המאמר: ארטיום סונדלזון – COO
white rook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *